Vastgoedtips Vastgoedtrends

Een vlotte verhuis in een paar eenvoudige stappen

07 juni 2018

Een vlotte verhuis begint bij een waterdichte planning. Belgen zijn op zich al niet de grootste verhuizers in vergelijking met de rest van de wereldbevolking. Maar als we dan toch verhuizen, hebben we graag dat dit vlot en praktisch verloopt. Met deze tips ben je al een heel eind op weg.

 

Begin met een grote kuis

Zaken verhuizen om nadien weg te gooien, is zowat het meest inefficiënte dat je kan doen bij een verhuis. Begin daarom eerst met een grote kuis in je huidige woning. Over de jaren verzamelen we meestal heel wat spullen die we dan uiteindelijk nooit gebruiken. Het is verstandig om door al je spullen te gaan voor je ze in dozen gaat verpakken. Dit kan al een heus verschil maken nog voor je begonnen bent.

 

Organiseer jezelf

Net zoals bij een renovatie, is het belangrijk dat je ook bij een verhuis een planning opmaakt. Verhuizen duurt namelijk langer dan je denkt. Niet alleen moet je volgens een logische systematiek alles inpakken, ook moet je het nog vervoeren en opnieuw uitpakken. Als je al enkele weken voor de verhuis begint met dagelijks een aantal dozen in te pakken, ben je goed op weg. Ook niet onbelangrijk is het afmeten van alle meubels die je wilt verhuizen. Kunnen ze door de deur of moeten ze op een andere manier verhuisd worden? Eens je hier een overzicht van hebt, kan je al op voorhand praktische maatregelen treffen voor je aan de verhuis begint.

 

Creëer een overzicht

Niets vervelender dan na de verhuis niet meer weten welke spullen in welke doos zitten. Label daarom alle dozen alvorens je ze begint in te pakken en zet de dozen bestemd voor keukengerei op voorhand in de juiste ruimte. Zo heb je een overzicht van waar al je spullen zijn. Idem dito voor dozen waar brand- of breekbare spullen in moeten. Markeer deze met een symbool of een doos zodat iedereen weet dat hier voorzichtig moet mee omgesprongen worden. Ook doorheen het hele proces is het handig van een checklist bij de hand te houden. Schrijf hierop je planning, belangrijke to do’s, zaken die je makkelijk vergeet en dergelijke meer.